tazehaa

tazeehaa

tazehaa

tazeehaa

دستگاه تصفیه آب و فاضلاب

دستگاه تصفیه آب و فاضلاب

تصفیه شیمیایی فاضلاب چیست؟

 

به حذف مواد آلی قوی ، ذرات کلوئیدی و آلاینده های موجود در فاضلاب های صنعتی و بهداشتی که با روش های لجن فعال و بیولوژیکی متعدد قابل حذف نمی باشند ، اصطلاحا تصفیه فاضلاب به روش شیمیایی گفته می شود .با توجه به نوع فاضلاب و مواد آلاینده موجود در آنها و همچنین کیفیت خروجی تصفیه خانه ها از روش های مختلفی برای تصفیه شیمیایی فاضلاب استفاده می شود.به طوری که در برخی از شرایط تنها با لخته سازی ذرات چربی و کل.ئیدی می توان فاضلاب را به کیفیت مطلوب رساند و در برخی به سایر روش ها و فرآیندها از قبیل خنثی سازی ، اکسداسیون و شناور سازی و ....نیز خواهد بود. مشاهده این مطلب :دستگاه تصفیه آب وفاضلاب

کاربرد روش های شیمیایی در تصفیه فاضلاب:

روش های شیمیایی تصفیه فاضلاب همگی در یک تصفیه خانه مورد استفاده قرار نمی گیرند، بلکه بسته به نوع پساب مورد نیاز خروجی و کیفیت فاضلاب ورودی یک یا چند مورد در کنار هم استفاده می شوند ، در حالت کلی نتایج زیر از تصفیه شیمیایی فاضلاب حاصل می شود:

1-حذف مواد آلی قوی

2-کنترل بو فاضلاب

3-حذف فلزات سنگین

4-حذف BOD و COD

5-کنترل PH فاضلاب مشاهده این مطلب :دستگاه تصفیه فاضلاب

معایب استفاده از روش های شیمیایی تصفیه فاضلاب

برخلاف روش های فیزیکی و بیولوژیکی تصفیه فاضلاب ، استفاده از روش های شیمیایی تصفیه همچون فرآیند انعقاد شیمیایی و کلر زنی در فرآیند ضد عفونی و گندزدایی منجر به افزایش TDS پساب  می دهد .این مسئله می تواند در واحدهای پس از واحد تصفیه شیمیایی مشکل ساز باشد.البته لازم به ذکر است در مواردی که تصفیه فاضلاب مستلزم رعایت محدودیت های وجود مواد مغذی و شیمیایی باشد استفاده از فرآیندهای شیمیایی اجتناب نا پذیر است.

روش های شیمیایی تصفیه فاضلاب

1-انعقاد و لخته سازی شیمیایی:

در فاضلاب ها معمولا ذرات کلوئیدی وجود دارند که دارای بار الکتریکی منفی می باشند، این امر باعث می شود که در واحد ته نشینی فاضلاب این ذرات ته نشین نشوند و تشکیل لخته ندهند و عمل ته نشینی را با مشکل روبه رو می سازند .به همین دلیل با استفاده از مواد شیمیایی منعقد کننده از بار منفی ذرات کلوئیدی کاسته شده و تشکیل لخته داده و عمل ته نشینی صورت می گیرد.

2- ترسیب شیمیایی

یکی از روش های شیمیایی تصفیه فاضلاب برای جداسازی ذرات معلق و هر گونه ماده دیگری که کیفیت پساب را تحت تاثیر قرار می دهد روش ترسیب شیمیایی است و برای داشتن خروجی پساب زلال و با کیفیت بهتر از مواد شیمیایی جهت ترسیب شدن مواد و نه نشینی مواد معلق استفاده می شود.

اکسیداسیون شیمیایی

این روش در تصفیه آب وفاضلاب کاربرد دارد.در این روش معمولا نوعی از ترکیبات اکسیژن خالص را به آب یا فاضلاب اضافه می کنند، این مواد در آب ایجاد رادیکالهای هیدروکسیل می کنند که برای از بین بردن آلودگی های آبی بسیار موثر می باشند.اکسداسیون شیمیایی به دو روش کلاسیک و پیشرفته انجام می شود.

4- تنظیم PH

اگر فرآیندهای تصفیه فاضلاب به خصوص فرآیندهای شیمیایی در PH خاصی می توانند انجام شود، اگر در فاضلاب نوسان PH ایجاد شود باید با استفاده از مواد شیمیایی مخصوص PH را متناسب با فرآیند مورد نظر تنظیم نمود.گاهی ممکن است در فرآیندی نیاز باشد PH محیط را اسیدی یا قلیایی کنیم تا عمل تصفیه بهتر انجام شود.بنابراین در چنین شرایطی باید از مواد شیمیایی استفاده کنیم.بنابراین برای تنظیم PH و یا خنثی سازی فاضلاب از مواد شیمیایی مختلف و مخصوص متناسب با کیفیت فاضلاب استفاده می شود.

5- تبادل یونی

ممکن است در آب یون های فلزات مختلف وجود داشته باشد که باعث سختی آب و ضرر برای مصرف کننده شود.به همین خاطر باید یون های مضر در بخش تصفیه پیشرفته از آب جدا شوند.تبادل یونی روشی برگشت پذیر بین آنیون و کاتیون های موجود در فاز مایع و آنیون ها و کاتیون های فاز جامد می باشد.بدون اینکه در ساختار رزین تغییری ایجاد شود ، یون های موجود در آب حذف خواهند شد.

6- شناور سازی شیمیایی

در این روش برای شناور شدن مواد در فاضلاب با افزودن مواد شیمیایی حباب های هوا به ذرات موجود در فاضلاب بهتر می چسبند و این امر باعث می شوند وزن مخصوص آنها کمتر شود و به همین جهت بر روی سطح فاضلاب شناور شوند. جهت خرید و مشاوره رایگان درباره دستگاههای تصفیه آب وفاضلاب می توانید با شماره های 09121313433 و 02636210360 با کارشناسان شرکت آبکو تماس حاصل نمایید.

 

دستگاه آبساز دارویی

دستگاه آبساز دارویی

آب مصرفی در صنایع داروسازی باید از نظر میکروبی و شیمیایی دارای ویژگی هایی باشد تا مورد تائید استانداردهای داروئی قرارگرفته و قابل استفاده در فرآیندهای تولید باشد. از مهمترین شاخص های کیفی آب داروئی ، میزان عوامل میکروبی و بیولوژیکی می باشد بر این اساس انتخاب یک روش ضد عفونی موثر یکی از اساسی ترین اصول در طراحی یک تصفیه آب داروئی می باشد.در سیستم های تولید آب خالص ، آب را می توان در دمای بالاتر از 70 درجه یا کمتر از 10 درجه نگهداری نمود ولی نگهداری آب در دمای محیطی می تواند باعث افزایش احتمال آلودگی میکروبی آب شود ، تحت این شرایط استفاده از مواد ضد عفونی کننده جهت کنترل یا کاهش بار میکروبی آب ضروری می باشد.بعضی از آنها مانند کلر ، ازن و پراکسید هیدروژن به دلیل ایمن بودن و عدم ایجاد تغییرات نا مطلوب در آب بیشترین کاربرد را دارند.

مشاهده این مطلب :دستگاه اسمز معکوس

 

دستگاه آبساز دارویی

از آنجا که برروی آب خام هیچ گونه فرآیند تصفیه یا میکروب زدایی انجام نشده و برای شرب انسانی قابل استفاده و ایمن نیست ، باید یکسری عملیات صاف سازی و زلال سازی بر روی آن انجام شود تا برای آبسازی در دارو سازی بکار رود اصطلاحا به این روش ، تصفیه فیزیکی یا مقدماتی می گویند. در واقع از آب خام قبل از آنکه برای مصارف شرب یا دارو سازی استفاده کنند ابتدا ذرات درشت یا معلق آن را جدا سازی و با توجه به کاربرد آن ، اقدام به انجام مراحل بیشتر از لحاظ تصفیه شیمیایی می کنند.

مشاهده این مطلب :دستگاه آب شیرین کن

 

انواع آب در صنعت داروسازی :

برای بدست آوردن آب در صنعت دارو سازی انواع مختلفی آب وجود دارد که عبارتند از آب خالص ، آب فوق خالص ، آب برای تزریق و بخار آب تمیز

هرکدام از این آبها کاربردهای متفاوتی دارند که در صنایع داروسازی و پزشکی به کار می روند.یکی از این روش ها ، تبدیل آب به بخار است که اکثرا در صنایع داروسازی و پزشکی برای استریل و ضد عفونی کردن لوازم و تجهیزات پزشکی و اتاق عمل استفاده می کنند.این آب باید از نظر میکروبی و شیمیایی دارای ویژگی های متفاوتی نسبت به سایر مصارف آب در صنایع باشد تا مورد تائید سازمان های جهانی اروپایی و آمریکایی قرار بگیرد.مساله مهمی که باید در تولید این گونه آبها در نظر گرفت ، نگهداری آب ذخیره شده در دماهای بخصوصی است که باید برای اینکار دمای بالاتر از 70 درجه سانتیگراد یا 10 الی 20 درجه سانتیگراد نگهداری شود. به این آب اصطلاحا WFI یا waewr for که به فارسی به آن آب تزریق می گویند.

 

نحوه تصفیه آب قابل تزریق:

آب تغذیه پروسه های پیش تصفیه لازم را طی می کند و بعد از آماده سازی در مرحله بعدی خود وارد سیستم اسمز معکوس (RO) یا سیستم های تصفیه و ضد عفونی تکمیلی مانند اولترافیلتراسیون (UF) ، سیستم Mixbed Rezin و ازن ، نور ماوراء بنفش (UV) دی گازور EDI می گردد تا آب مورد نیاز صنایع داروسازی WFI مطابق با استانداردهای USP را تامین می نماید ، آب خروجی باید تمام مشخصه های شیمیایی آب کاملا خالص را به علاوه مشخصه های اندونوکسین باکتریایی را داشته باشد.پس از آنکه آب مراحل پیش تصفیه و حذف کدورات و ذرات معلق و کاهش سختی آب از لحاظ آنیون ها و کاتیون ها را طی نمود ، وارد سیستم اسمز معکوس یا RO می شود و آب خروجی از این دستگاه به عنوان آب PW یا آب تصفیه برای شستن لوازم پزشکی یا استفاده های غیر حساس مورد استفاده قرار می گیرد .در مرحله بعدی ، آب PW وارد سیستم اسمز معکوس دیگری می شود تا مقدار TDS آب برای حصول آب WFI به شدت کاهش یابد.وتبدیل به آب فوق خالص گردد.به این دستگاه یا این روش اصطلاحا دوبل RO گفته می شود که به این معنی است که آب از دو مرحله غشاء ممبران عبور می کند تا به درجه ای از خلوص برسد که بتواند وارد دستگاه EDI یا الکترودیالیز شود.دستگاه EDI برای کاهش سختی بر اساس واحد میکروزیمنس استفاده می شود و رزین های داخل آن پس از اشباع شدن به وسیله جریان الکتریکی دوباره احیا می شوند تا برای استفاده در پروسه آبسازی در دارو سازی مورد استفاده قرار بگیرد . پس از مراحل ضد عفونی توسط اشعه ماوراء بنفش یا UV آب به داخل بویلر تا تانک بخار هدایت شده و بخار حاصله در مخزن استیل که از قبل صیقل داده شده یا اصطلاحا مکانیکال پولیش شده وارد و تجمع می کند. اگر آب WFI را به بخار تبدیل کنیم دو محصول از آن بدست  می آید یکی بخار تمیز یا PS است که آن را باید در محفظه ای استیل ذخیره کرد تا برای ضد عفونی تجهیزات بیمارستان و اتاق عمل از آن استفاده کنند و دومی تبدیل بخار به آب که به آن آب WFI برای تولید داروئی و تزریقی یا دارو سازی و سرم سازی استفاده می شود.

دستگاه آبساز

دستگاه آبساز

از آنجایی که آب دارویی در تمام فرایندهای ساخت و تولید دارو، نظافت اتاق تمیز، شستشوی ماشین آلات دارویی و نیز آزمایشگاه کنترل کیفیت بکار می رود، توجه به دستگاه آبساز ضرورت بسیاری داشته و کیفیت این دستگاه ها همواره مورد توجه نهادهای نظارتی بوده و هست. دستگاه آبساز علاوه بر آنکه باید املاح ( که در مطالب بالا املاح آب را گفتیم ) آب را تا حد قابل قبول حذف نموده و یون زدایی نمایند، متناسب با گرید آب دارویی مستلزم تهیه آبی عاری از میکروارگانیسم ها و یا حتی اندوتوکسین می باشند تا بتوان از آنها حتی به عنوان آب قابل تزریق استفاده نمود. ظرفیت این دستگاه ها با توجه به درخواست نیازمندی کاربر (User Requirement Specification–URS) از ظرفیت های کمتر از 100 لیتر در ساعت تا ظرفیت های بیشتر از 5000 لیتر در ساعت امکان پذیر می باشد.از این رو دستگاه آبساز دارای اهمیت بسیار بالایی میباشد. تصویر بالا مربوط به دستگاه آبساز میباشد. دستگاه های آبساز با توجه  به گرید آب دارویی که مورد نیاز است

بطور کلی آب دارویی مورد استفاده در ایران، تحت دو گرید آب خالص برای مصارف خوراکی و موضعی (Purified Water-PW) و نیز آب قابل تزریق برای مصارف سرم سازی و تزریقی (Water for Injection-WFI) بکار می رود. از آنجایی که ممکن است در پرونده جامع دارویی محصول (CTD) یکی از دو استاندارد فارماکوپه آمریکا (USP) یا فارماکوپه اروپا (EP) تعریف شده باشد، آزمون های فیزیکوشیمیایی و میکروبیولوژی مورد نیاز بر نوع آب دارویی، از همان فارماکوپه تبعیت خواهد نمود.دستگاه های آبساز اهمیت بسیار بالایی دارد.

برای استحصال هریک از آب های دارویی PW و یا WFI، روش و پروسه ای متناسب با همان گرید آب دارویی بکار می رود تا بتوان علاوه بر خالص سازی آب تا حد مطلوب، ریسک آلودگی میکروبی را به حداقل ممکن رساند.آبساز

این موضوع خصوصاً در مورد دستگاه های تهیه آب تزریقی اهمیت پیدا می کند که همین امر موجب می شود در تعیین نوع فرایند خالص سازی، دقت بیشتری به عمل آید. از طرف دیگر، نوع پروسه انتخابی در خالص سازی باید بگونه ای باشد تا هزینه اضافی بر ساخت دستگاه تحمیل ننماید.

سیستم های خالص سازی آب دارویی اعم از سیستم های تولید (Generation)، ذخیره (Storage) و توزیع (Distribution) می بایست طبق الزامات مربوطه از جمله FDA GMP، EU GMP، WHO GMP و PIC/S GMP طراحی شده و ساخته شوند.دستگاه آبساز یک دستگاه بسیار مهم میباشد.

آبساز های دارویی و صنعتی :

قبل از هرچیز با اهمیت بسیار بالا دستگاه آبساز آشنا شدیم حال به این مقاله میپردازیم.

با توجه به آلودگی آب های شهری به انواع مواد مضر مانند نیترات ها، میکروارگانیسم ها، فلزات سنگین و ... ضرورت تصفیه آب بر کسی پوشیده نیست. یکی از روش های تصفیه آب روش فیلتراسیون است. فیلترها انواع مختلفی دارند و یکی از روش های طبقه بندی آنها ابعاد منافذ (سوراخ های) آنها است. هر چقدر ابعاد منافذ فیلترهای کوچکتر شود ناخالصی های بیشتر توسط آنها حذف خواهد شد. آبساز

یکی از کوچکترین ابعاد منافذ فیلترها مربوط به تکنولوژی اسمز معکوس (Reverse Osmosis) است که قابلیت بالایی در حذف ناخالصی های موجود در آب و تصفیه آب دارد. سیستم اسمز معکوس (RO) از سال 1970 به عنوان یک سیستم تصفیه آب مورد استفاده قرار گرفت. بعلاوه نوع آب تصفیه شده‌‌ای که اغلب در آب های بطری شده کارخانه ای مورد استفاده قرار می گیرد، اسمز معکوس است.

باید بدانیم که سیستم RO در واقع بیش از 40 سال پیش از پیشرفت یک روش تصفیه آب بدست آمد. سیستم RO ابتدا برای شیرین سازی آب شور دریا به آب آشامیدنی بکار برده میشود.آبساز یک دستگاه بسیار مهم.

انواع آب با کیفیت های متفاوت در مصرف داروسازی :

آب به طور گسترده به عنوان یک ماده اولیه (Ingredients) در پروسه های فرمولاسیون، ساخت وسنتز مواد اولیه و تولید فرآورده های دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

آبساز

آب دارای خواص شیمیایی منحصر به فرد است که این خواص منحصر به فرد در نتیجه قطبیت و توانایی تشکیل پیوند هیدروژنی توسط آب حاصل می شود، این خواص قابلیت حل کردن، جذب سطحی، نفوذ و سوسپانسیون کردن بسیاری از مواد را به آب می دهد، که این خواص به نوبه خود باعث ایجاد امکان آلودگی آب یا واکنش دادن بسیاری از مواد با آب را می نماید که خود می تواند باعث بروز خطرات جدی برای فرآورده های دارویی گردد.و این نکته که  از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است باید گفت کع دستگاه آبساز بسیار مهم است.

کنترل کیفیت میکروبی و بیولوژیکی آب در سراسر فرآیندهای تولید، ذخیره و توزیع یک نگرانی عمده در صنعت دارو می باشد.

آب را می توان در انواع کیفیت ها تولید و استفاده کرد که بسته به مورد استفاده نوع کنترل های میکروبی و شیمیایی برای آن مشخص می شود.آبساز

مشخصات میکروبی مورد نیاز برای یک نوع آب، بستگی به نوع استفاده از آن دارد. مشخصات میکروبی، توسط آزمونهای میکروبی که نتایج را ظرف 48-72 ساعت ایجاد می کنند مشخص می شود. از آنجایی که آب های داروئی عمدتا توسط فرآیندهای مداوم و به هم پیوسته (Continuous) تولید می شوند پایش مداوم و انجام آزمونهای میکروبی در مورد آنها امری ضروری به نظر می رسد و هر گونه عدم تطابق با مشخصات میکروبی و شیمیایی باید مورد بررسی قرار گیرند.

جهت اطمینان از کیفیت آب تولیدی ،آب مورد استفاده برای تولید محصولات و مواد دارویی، شستشوی تجهیزات، ظروف مرتبط با فراورده های دارویی و یا آب مصرفی به عنوان حلال باید الزامات شیمیایی و میکروبی مندرج در فارماکوپه ایالات متحده (USP)، اروپا (EP) و بریتانیا دارا میباشد.آبساز

برای اطمینان از تولید آب با حداقل کیفیت استانداردهای مورد نظر، آب استفاده شده جهت تولید مواد اولیه داروئی و نیز آب مورد استفاده به عنوان منبع تولید انواع آبهای داروئی باید مطابق با الزامات مقررات ملی آب آشامیدنی (40CER141) (NPDWR) صادره شده سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) یا مقررات آب آشامیدنی اتحادیه اروپا یا ژاپن یا دستورالعمل های آب آشامیدنی WHO باشد.

تفاوت انواع آب در داروسازی بر اساس فارماکوپه های مختلف وابسته به راه مصرف فرآورده های داروئی که آب در تولید آنها به کار می رود دارد. بعبارتی متناسب با اینکه آب تولیدی در کدام یک از فراورده های دارویی قرار است مورد استفاده قرارگیرد، الزامات کیفی خاصی برای آن در نظر گرفته می شود.آبساز

تولید آب در داروسازی شامل فرآیندهای خالص سازی، نگهداری و توزیع باید به گونه ای طراحی گردد که کیفیت مورد نظر را مطابق استانداردها داشته باشد.

انواع آب بر اساس فارماکوپه ایالات متحده USP

گریدهای مختلفی از آب مورد استفاده در داروسازی وجود دارد. بر اساس فارماکوپه آمریکا انواع آب به دو دسته کلی تقسیم می گردد.

1- Bulk water: آبهایی که در همان محل تولید مصرف می شوند.( مانند پروسه تولید، شستشو)

2- Packaged water: انواع آبهایی که پس از تولید به صورت استریل برای حفظ خصوصیات میکروبی در طول عمر قفسه ای (shelf life) بسته بندی م

دستگاه آب شیرین کن

دستگاه آب شیرین کن


طراحی وساخت دستگاه آب شیرین کن
دستگاه آب شیرین کن  شامل سه بخش است:بخش پیش تصفیه ، بخش تصفیه (قسمت ممبرین ها)، بخش بعد از تصفیه می باشد.
بعد از بخش تصفیه در سیستم آب شیرین کن ، بنا به کیفیت مورد نیاز آب تصفیه عملیات مورد نظر انجام می شود.زمانی که از دستگاه آب شیرین کن جهت تصفیه آب دریا استفاده می شود آب تصفیه ی خروجی از لحاظ تنظیم PH،سختی ، ضد عفونی مورد نیاز،بررسی وکنترل می شود.
در مورد تولید آب خالص UPW)) ، آب تصفیه شده در مرحله بعد از تصفیه توسط ستون های تبادل یونی رزینیMixbed)) یا سیستم  EDI نرم می شود.
بخش تصفیه دستگاه آب شیرین کن شامل لوله های تحت فشار، ممبرین ها که با چیدمان خاصی درون لوله های تحت فشار قرارمی گیرند.پمپ فشار قوی جهت ورود آب خوراک با فشار مناسب به درون ممبرین ها، ابزار دقیق شامل گیج فشار ، پرشر سوییچ ،TDS متر،سیستم شستشو ممبرین شامل پمپ شستشو مخزن مورد نیاز می باشد.
در سیستم آب شیرین کن هدف طراح سیستم، رسیدن به جریان لازم آب تصفیه شده به حداقل رساندن فشار خوراک ممبرین ها در مسیر دست یابی به حداکثر کیفیت آب تصفیه وافزایش میزان راندن است.

عملیات قبل از راه اندازی دستگاه آب شیرین کن
بعد از قراردادن ممبرین ها در داخل لوله های تحت فشار (پرشر وسل ها) باید از بخش  پیش تصفیه اطمینان حاصل کرد، اگر بنا به اقدامات لازم جهت آماده سازی ورود آب خوراک به قسمت تصفیه، خواص شیمیایی آب خام در قسمت پیش تصفیه دچار تغییرات شده باشد.باید آنالیز کامل آب قبل از ورود به ممبرین گرفته وبررسی شود.همچنین عدم وجود SDI وکلر آزاد وکدورت هم باید بررسی شود.مواردی که باید در آب خوراک بررسی وثابت نگه داشته شود شامل:شدت جریان آب خوراک، SDI،کدورت ،دما، PH، هدایت الکتریکی EC ، باکتری است. لیست مواردی که قبل از راه اندازی دستگاه آب شیرین کن باید کنترل شوند:

  1. تمام تجیزات ومنابع موجود جهت ممبرین شامل پرشر وسل ، لوله کشی ،ابزار کنترلی وقسمت های از پمپ ها که با آب در تماس هستند باید دارای ساختار مقاوم در برابر خوردگی باشند.
  2. سازگاری لوله کشی ها وتجهیزات با فشار طراحی شده جهت ساخت سیستم آب شیرین کن
  3. لوله کشی ها وتجهیزات باید با محدوده PH  موردنظر سازگار باشند تا در هنگام عملیات شستشوی سیستم آب شیرین کن مشکلی به وجود نیاید.
  4. مقاوم بودن لوله کشی ها وتجهیزات در برابرخوردگی گالوانیکی
  5. نصب شدن فیلتر کاتریج های نور تمیز در جریان بالا دستی پمپ فشار قوی
  6. مشخص کردن محل مناسب جهت افزودن مواد شیمیایی
  7. بررسی خطوط افزودن مواد شیمیایی وکنترل شیرهای زانویی بکار رفته در این خطوط
  8. در صورت تزریق کلر در قسمت پیش تصفیه ، با تعبیه شیر نمونه برداری قبلا وبعد از قسمت کلر زدا از حذف کامل کلر قبل از ورود آب به ممبرین اطمینان حاصل شود.
  9. باز بینی تنظیمات ابزار کنترلی قبل از راه اندازی آب شیرین کن
  10. کنترل صحت لوله کشی مخازن تحت فشار جهت بهره برداری وعملیات شستشو
  11. آماده کردن پمپ ها جهت بهر برداری سیستم آب شیرین کن ، (تراز شوند وبه درستی چرخش داشته باشد وروغن کاری شده باشند.)
  12. بررسی دمای محل نصب آب شیرین کن وانجام اقدامات لازم جهت حفاظت از ممبرین ها در برابر دمای زیاد گرم وزیاد سرد
  13. شیر کنترل پساب در حالت باز باشد.
  14. مسیر خط آب تصفیه شده permeateباز باشد.

جهت مشاوره رایگان در مورد دستگاه اسمز معکوس , دستگاه آب شیرین کن , دستگاه RO , دستگاه تصفیه آب و فاضلاب , دستگاه تصفیه فاضلاب با شماره 02636270853 واحد فروش شرکت آب آفرینان نوین البرز ( آبکو ) و یا 09121313433 و یا 09124480269 تماس حاصل فرمایید.

دستگاه اسمز معکوس

دستگاه اسمز معکوس

شرکت آبکو در این مقاله به معرفی کامل دستگاه اسمز معکوس خواهد پرداخت. کلیه مواردی که در این مقاله با آن آشنا خواهید شد عبارت اند از :

معرفی تصفیه آب اسمز معکوس

انواع روشهای تصفیه آب

قیمت محصولات و انواع دستگاه آب شیرین کن

شرایط خرید محصولات شرکت آبکو

معرفی مزایای تصفیه آب اسمز معکوس

بررسی معایب دستگاه اسمز معکوس

معرفی دستگاه اسمز معکوس

به گزارش کارشناسان شرکت آبکو، به طور کلی دستگاه اسمز معکوس به عنوان یکی از روشهای تصفیه آب و شیرین سازی آب، فرایندی می باشد که در آن جداسازی غشایی صورت میگیرد، در این روش بسیار محبوب آب تحت فشار قابل تنظیم و مشخص بر روی سطح مورد نظر غشا به شکلی دقیق و طبق برنامه ای مشخص، جاری می شود. پس از این مرحله آبی که تصفیه و شیرین سازی شده است به درون غشا تعبیه شده وارد میشود و در نهایت در مخزن جمع آوری میشود. این فرایند در حالی انجام میشود که بخش دیگر آب که دارای غلظت بالاتری می باشد و حاوی مواد آلی حل شده و مواد آلی حل نشده می باشد، نمیتواند به درون غشا نفوذ کند و تخلیه می گردد. به طور کلی عملیات تصفیه آب و شیرین سازی توسط دستگاه اسمز معکوس اینگونه انجام میشود. میتوان گفت که مهمترین الزمات و ضروریات فرایند تصفیه آب به روش اسمز معکوس یا همان فرایند شیرین سازی آب ro ، به دو دسته اصلی تقسیم میشوند:

ممبرین

آب تحت فشار

اما دیگر لوازمی که در این فرایند تصفیه به روش ro یا همان تصفیه توسط دستگاه اسمز معکوس عبارت اند از :

پیش فیلتر : این بخش برای حذف کردن ناخلصی های معلق مورد استفاده قرار میگیرد.

فیلتر کربن : قطعه ای بسیار مهم که برای حذف کلر از آب شرب استفاده میشود. اهمیت این قطعه زمانی مشخص میشود که بدانیم کلر تا چه اندازه میتواند به یکی از لوازم کلیدی این دستگاه، یعنی ممبرین آسیب های جدی وارد کند.

به طور کلی عملکرد صحیح دستگاه اسمز معکوس و دقت بسیار بالای این محصول در شیرین سازی آب، موجب گشته است که بسیار مورد توجه مصرف کنندگان قرار بگیرد و اهمیت بسیاری را در فرایند تصفیه آب داشته باشد.

پیش از آنکه این مطلب را تا انتها مطاعه فرمایید به شما همراهان اعلام میداریم، تمامی مشاوره های ما در شرکت فنی و مهندسی آبکو کاملا رایگان می باشد، شما میتوانید برای کسب اطلاعات تکمیلی و همچنین ثبت سفارشات خرید خود از طریق شماره های تماس مشخص شده، با کارشناسان و مشاوران فروش ما تماس حاصل کرده و اطلاعات لازم را به دست آورید.

شماره های تماس با شرکت آبکو

09121313433

026-91301901

یکی از مهم ترین دلایلی که دستگاه اسمز معکوس تا این میزان با استقبال  رو به رو شده است، این است که این روش تصفیه آب در مقام قیاس با سایر روش های معمولی مورد استفاده جهت شیرین سازی آب، در بخش جداسازی املاح،مواد آلی،نمک،آلاینده های مضر شیمیایی و همچنین فلزات سنگینی همچون سربها از آب آشامیدنی، بسیار کارآمد تر و کاربردی تر و همچنین موثر تر عمل کرده است و این توانایی را به تمامی متخصصان و همچنین کارشناسان به در مراحل آزمایشگاهی اثابت کرده و پس از ورود به بازار توانسته است به مصرف کنندگان نیز اثبات کند. به همین دلیل امروزه تقاضا برای تهیه و خرید دستگاه اسمز معکوس به نسبت بالا می باشد.

قیمت دستگاه اسمز معکوس

شرکت فنی و مهندسی آبکو به اطلاع شما عزیزان میرساند با توجه به نوسانات قیمت، تفاوت در برندهای قابل ارائه و تفاوت در حجم آب قابل تصفیه، برای استعلام قیمت نهایی قابل ارائه دستگاه اسمز معکوس حتما باید از طریق شماره های تماس معرفی شده با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل نمایید. از طرفی در این بخش به ارائه توضیحاتی جامع در خصوص قیمت، شرایط هزینه های این دستگاه با سایر دستگاه های تصفیه آب خواهیم پرداخت.

به گزارش وب سایت رسمی شرکت فنی و مهندسی آبکو، در فرایند شیرین سازی و قابل شرب سازی آب، برای تمامی آبهایی که میزان کل جامدات و مواد آلی محلول درون آنها در حد دویست و یا بیشتر از این مقدار است، این محصول کاربردی، یعنی دستگاه اسمز معکوس تا حد قابل توجهی ارزانتر و کم هزینه تر نسبت به سایر سیستمها و دستگاه های تبادل یونی می باشد. در نتیجه یکی از سیستم ها کم هزینه و با قیمت مناسب جهت ارائه جهت انجام فرایند تصفیه آب می باشد.

البته این به آن معنا نیست که برای آبهایی به جامدات و محلول های کمتر از دویست این سیستم کاربردی ندارد، بلکه در برخی موارد اگر میزان کل جامدات و مواد آلی محلول در آبها حتی از مقدار دویست پایین تر هم باشد، از دستگاه اسمز معکوس به جهت انجام فرایند جداسازی سیلیس ها و موارد آلی استفاده میشود. اما باید بدانیم دلیل این امر چیست؟ دلیل استفاده از این روش تصفیه آب حتی در زمانی که جامدات محلول از دویست کمتر می باشد این است که، تصفیه و شیرین سازی آب به روش اسمز معکوس در مقایسه با روش های تصفیه تقطیری انرژی بسیار کمتری را مصرف می کنند و همین مسئله باعث کاهش مشکلات مربوط به درجه حرارت بالا می شود. از طرفی در این شرایط دستگاه اسمز معکوس با مشکلات رایجی نظیر رسوب گرفتگی و خوردگی که عموما در درجه حرارت های بالا به وجود می آید، رو به رو نمیشود. دلیل اینکه این بخش از مطلب را با عنوان قیمت این محصولات معرفی کرده  ایم این است که، این سیستمها به شکلی بسیار ملموس و قابل توجه به صرفه ترین و همچنین ارازان ترین و موثرترین سیستم ها شیرین سازی آب می باشند. بنابراین هر میزانی که برای خرید دستگاه اسمز معکوس پرداخته شود، در نهایت و در دراز مدت مقرون به صرفه می باشد.

 

شماره تماس جهت اسعلام قیمت دستگاه اسمز معکوس

026-91301901

09121313433

ممبران دستگاه اسمز معکوس

در این بخش به معرفی و ارائه توضیحاتی کامل در خصوص ممبران دستگاه اسمز معکوس می پردازیم. به طور کلی این بخش که از کلیدی ترین الزمات این محصولات می باشد، بر اساس ظرفیتی که یک سیستم شیرین سازی و تصفیه کننده آب دارد، بنابر اصولی استاندارد در سایزها و ابعاد مختلفی که بتواند نیاز کلی بازار را ب طرف سازد، به بازار جهت استفاده مصرف کنندگان ارائه میشود. به این بخش یا این قطعات مورد استفاده در این محصولات ماژول نیز گفته میشود. این قطعات یا این ماژولهای مورد استفاده و کاربردی در دستگاه اسمز معکوس را می توان در قطر هایی که در ذیل معرفی می کنیم تهیه نمایید.

قطر 2/5 : این ماژول ها معمولا در سیستم ها تصفیه و شیرین سازی آبهای خانگی مورد استفاده و بهره برداری قرار میگیرند.

قطرهای 4 و 8 : ماژول هایی که دارای قطر 4 و 8 هستند برای مصارف صنعتی و تصفیه آب در بخش های صنعتی به کار برده میشوند.

نکته : قطرهای معرفی شده دستگاه اسمز معکوس بر حسب "اینچ" محاسبه میشوند.

شرکت مهندسی آبکو ارائه دهنده خدمات تصفیه آب

09121313433معمولا بر اساس آب قابل غیر شربی که قرار است تصفیه و شیرین سازی شود و در نهایت به آب شرب تبدیل شود، ممبران یا ماژول ها مورد استفاده و به کار برده شده در انواع دستگاه اسمز معکوس، در انواع متفاوت و مختلفی ارائه میشود. در نتیجه میزان آبی که قرار است تصفیه شود در میزان به کار گیری این ماژول ها بسیار موثر است. به طور کلی دو نوع ماژول یا ممبران برای این محصولات قابل استفاده هستند که در ادامه به معرفی آنها خواهی پرداخت.

ماژول های SW:  این ماژول ها به طور کلی برای شیرین سازی و تصفیه آب دریاها مناسب می باشند.

ماژول های BW: ماژول ها یا ممبران BW مورد استفاده در این محصولات برای تصفیه کردن و یا به اصطلاح شیرین سازی آبهای شور به کار برده میشوند.

در این روش تزریق یا وارد کردن میزان مشخص و معینی از کلر با رعایت اصول استاندارد به داخل آب قابل تصفیه یکی از مهمترین و کاربردی ترین عملیات های مرحله پیش تصفیه آب، به کمک دستگاه اسمز معکوس می باشد. این تزریق کلر از آنجایی دارای اهمیت می باشد که اگر انجام نشود، یا اگر به میزان لازم و یا بدون رعایت استانداردها صورت پذیرد میتواند موجب گرفتگی بیولوژیکی ممبران به کار رفته شود و همین مسئله میتواند به ممبران آسیب بزند. برای پیشگیری از این اتفاق تزریق درست و اصولی کلر دارای اهمیت درجه اول می باشد.

ساخت دستگاه اسمز معکوس

تمامی عملیات ساخت دستگاه اسمز معکوس پس از بررسی طراحی اولیه در کارخانه صورت میپذیرد. شیوه اصلی به این ترتیب است که طراحی اولیه انجام میشود، پس از تایید و انجام بررسی های لازم، تمامی قطعات مورد نیاز به کارخانه منتقل میشود. سپس دستگاه در کارخانه مونتاژ میشود و مورد آزمایش قرار میگیرد و آماده میشود برای بهره برداری گسترده توسط مصرف کنندگان. هدف از طراحی و ساخت این محصولات ایجاد فرایند عملکردی مناسب می باشد که در نهایت موجب تولید دستگاهی گردد که بهره برداری،استفاده و همچنین نگهداری از آن بسیار آسان باشد. سهولت کار با دستگاه اسمز معکوس یکی از مهمترین دلایل استقبال قابل توجه از این محصولات میباشد.

تعمیر و نگهداری دستگاه اسمز معکوس

یکی از مهمترین مزایای رقابتی دستگاه اسمز معکوس کم هزینه بودن و مقرون به صرفه بودن این محصولات در دراز مدت میباشد. این مسئله در خصوص هزینه های حاصل از تعمیر و نگهداری این محصولات نیز میباشد. در این بخش شرکت فنی و مهندسی آبکو قصد دارد اصول اصلی و شرایط لازم جهت انجام خدمات تعمیر و نگهداری این محصول را به شما عزیزان ارائه کند. از مهم ترین اصول جهت انجام صحیح نگهداری از این دستگاه نظارت دقیق و منظم و همچنین شست و شوی دوره ای غشا طی بازه ها زمانی مشخص  میباشد. از طرفی بر اساس کیفیت و حجم آب قابل تصفیه و نیز اندازه و ابعد سیستم به کاربرده شده و همچنین بررسی دقیق پیش تصفیه، ضروری است که ممبران به کار برده شده در دستگاه اسمز معکوس به صورت سالانه و یا حداکثر سه سال یک بار تعویض شوند. پمپ مورد استفاده در این سیستم تصفیه آب نیز باید مراقبت شوند و به صورت منظم نگهداری شوند. در صورت لزوم این پمپها تعمیر میشوند تا نیازی به تعویض نداشته باشند.

شماره های تماس جهت تعمیر و نگهداری دستگاه اسمز معکوس

09121313433

026-91301901

 

روش کار دستگاه اسمز معکوس

روش کار دستگاه اسمز معکوس چیست ؟ اسمز معکوس (RO) یک فرایند جداسازی است که از فشار به عنوان نیروی لازم برای عبور یک محلول از یک غشاء استفاده می کند. در طی عملیات دستگاه اسمز معکوس املاح موجود در یک طرف غشا می مانند و حلال به صورت خالص به طرف دیگر غشا عبور می کند. به بیانی دقیقتر  جداسازی به روش و کمک دستگاه اسمز معکوس فرایندی است که حلال با استفاده از فشاری بیشتر از فشار اسمزی از منطقه ای با غلظت املاح  بالا از طریق یک غشاء به منطقه ای با  غلظت املاح پایین رانده می شود.

فرایند کلی دستگاه اسمز معکوس

در فرآیند تصفیه آب به کمک دستگاه اسمز معکوس طبیعی زمانی که هیچ فشار خارجی اعمال نمی شود، حلال از طریق یک غشاء، به صورت طبیعی از ناحیه ای با غلظت املاح کم  به منطقه ای که غلظت املاح بالاتری دارد  حرکت می کند که فرایند تصفیه آب به کمک دستگاه اسمز معکوس عکس این فرایند است. غشاء در این فرآیند نیمه تراوا است، به این معنی که فقط به حلال اجازه عبور می دهد و املاح را در خود نگه میدارد. غشاهای مورد استفاده در دستگاه اسمز معکوس در جایی که بیشترین عملیات جدایش املاح صورت میگیرد دارای لایه مانع متراکم در ماتریس پلیمری خود هستند. در اکثر موارد غشا ها طوری طراحی می شوند که فقط به آب اجازه عبور از این لایه های متراکم را می دهند و محلول های یونی هم نمی توانند از آنها عبور کنند. فشار اسمزی طبیعی در حدود 24 بار (psi 350) می باشد. برای  غلبه بر این فشار در این فرایند باید فشار بالایی در سمتی از غشا که غلظت بالایی از املاح را دارد اعمال شود. مقدار این فشار معادل با  2-17 بار (psi 30-250) برای آب شیرین و لب شور و 40-70 بار  (psi 600 -1000) برای آب دریا می باشد.هر چند که این فرایند بیشتر به استفاده از آن در شیرین سازی آب (حذف نمک از آب دریا و تبدیل به آب شیرین) مشهور است، از اوایل 1970 از این فرایند برای خالص سازی آب شیرین در کاربردهای پزشکی، صنعتی و خانگی استفاده شده است. به این ترتیب فرایند تصفیه آب به کمک دستگاه اسمز معکوس صورت می گیرد.

 

در روش تصفیه آب یا همان شیرین کردن آب به کمک دستگاه اسمز معکوس فشار به محفظه با غلظت بالا وارد می شود. در این روش، دو نیروی موثر بر حرکت آب وجود دارد: فشار ناشی از اختلاف غلظت املاح بین دو محفظه (فشار اسمزی) و فشار خارجی اعمال شده.

گروه صنعتی آبکو

نمونه ای از سیستم اسمز معکوس شرکت آبکو

 

کاربردهای دستگاه اسمز معکوس:

1- خالص سازی آب شرب به کمک دستگاه اسمر معکوس

در سراسر جهان، سیستم های تصفیه آب آشامیدنی خانگی، از جمله مرحله تصفیه آب به کمک دستگاه اسمز معکوس، معمولا برای بهبود  کیفیت آب آشامیدنی استفاده می شود.

 چنین سیستم ها یی معمولا شامل مراحل عملکردی زیر می باشند:

فیلتر رسوب گیری که ذراتی از جمله زنگ زدگی و کربنات کلسیم را از آب جدا می کند. در این مرحله از یک فیلتر رسوب گیری ثانویه با منافذ کوچکتر هم استفاده می شود.

استفاده از یک فیلتر کربن فعال برای به دام انداختن مواد شیمیایی آلی و کلری از آب که در صورت عبور باعث تخریب و کاهش عمر غشاهای TFC (thin film composite) دستگاه اسمز معکوس می شوند.

فیلتر اسمز معکوس که یک غشاء کامپوزیتی نازک (TFC) است.

به صورت اختیاری از یک فیلتر کربن ثانویه برای حذف آن دسته از مواد شیمیایی که توسط غشاء اسمز معکوس حذف نشده اند استفاده می شود.

در صورت تمایل از یک لامپ ماوراء بنفش برای گند زدایی میکروبهایی که ممکن است از فیلتر های غشاء دستگاه اسمز معکوس فرار کرده اند استفاده می شود.