tazehaa

tazeehaa

tazehaa

tazeehaa

کوک و رگلاژ پیانو

کوک و رگلاژ پیانو

کوک و رگلاژ پیانو از جمله خدمات بسیار مهمی می باشد که باید توسطاستادان با تجربه در این زمینه صورت بگیرد .کوک پیانو یک مهارت بسیار خاص و مهم است که افراد بسیار محدودی از آن سر رشته دارند و آن را به درستی انجام می دهند . اگر شما در خانه خود پیانو دارید و نوازنده این ساز بسیار زیبا هستید ، می توانید کوک پیانو خود را به افراد متفاوتی بسپارید ، اما مسئله بسیار مهم این است که کوک این ساز هم می تواند به بهترین نحو انجام گیرد و هم چنین می تواند به بدترین شکل ممکن صورت گیرد و در هر دو حالت ممکن است شما گمان کنید که پیانو تان تنظیم شده و کوک آن به درستی صورت گرفته است ، در حالتی که این چنین نمی باشد و ممکن است شما فرق میان کوک بسیار عالی و هم چنین کوک نادرست را متوجه نمی شوید .

 

کوک پیانو چیست ؟

کوک پیانو در کل به معنای تنظیم کشش سیم های پیانو برای رسیدن به فرکانس مطلوب می باشد ، به عنوان مثال : فرکانس مطلوب برای نت لا ، 440 هرتز می باشد و در هنگام کوک کردن این ساز بسیار محبوب نت لا را به این مقدار فرکانس می رسانند (  این موضوع به این معنا است که سیم مربوطه در ثانیه 440 بار مرتعش می شود و صدای نت لا را به گوش می رساند ) .

ابزار های لازم برای انجام کوک پیانو

کوک پیانو با استفاده از دستگاه تیونر الکتریکی انجام می گیرد که می تواند مقدار فرکانس های هر سیم را بر روی صفحه اش نمایش دهد ، لازم به ذکر است که استادان با تجربه به هنگام کوک پیانو علاوه بر این که از دستگاه تیونر الکتریکی استفاده می کنند ، از گوش های خود نیز کمک می گیرند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن ساز را کوک کنند .برای انجام کوک پیانو ، وسایل و ابزار آلات به خصوصی مانند آچار های مخصوص وجود دارد که به وسیله آن ها می توان، فشار سیم ها و هم چنین میزان کشش آن ها را کم یا زیاد کرد تا بتوان به فرکانس مطلوب برای هر سیم رسید .

 

 

 

کوک پیانو  به شکل مطلوب

در پیانو پین هایی وجود دارد که سیم های پیانو به دور پین ها پیچیده می شود که هر چقدر این پین ها را در جهت ساعتگرد ( به سمت راست ) پیچیده شود ، سیم ها را سفت خواهد کرد و هر چقدر این پین ها را در جهت پاد ساعتگرد ( به سمت چپ ) پیچیده شود سیم ها رها تر می شوند . به صورت طبیعی یک پیانو نرمال در طول یک سال سیم هایش دچار افت می شود و لازم به ذکر است که اگر پیانو سالم باشد ، همه سیم ها با یک دیگر دچار این افت خواهند شد و اصطلاحا نوازنده تغییر کوک پیانو را نخواهد شنید به دلیل آن که نسبت نت ها رعایت شده است و همه آن ها به یک میزان افت پیدا کرده اند .

این موضوع را گوش انسان قادر به شنیدن نمی باشد و فقط دستگاه تیونر الکتریکی قادر به تشخیص آن می باشد و استادانی که کوک پیانو را انجام می دهند ( کوکر ) ، موظف اند که فرکانس هر سیم ها را به مقدار استاندارد برسانند ، به دلیل آن که اگر به مرور زمان ساز شما با افت کوک خود مواجه شده باشد ، توان ساز به حد بسیاری کاهش پیدا خواهد کرد و به اصطلاح ساز تنبل می شود و مقاومت آن کاهش می یابد ، به دلیل آن که در طی یک سال ساز باید مقاومت مطلوب را در اثر نواختن و نگه داشتن سیم ها داشته باشد .

 

 

 

ممکن است افرادی باشند که این موضوع را در هنگام کوک کردن رعایت نکنند و ساز را به صورت کامل و تخصصی کوک نکنند . کوک پیانو در کل امری بسیار زمان بر است به دلیل آن که تمام سیم های پیانو ، باید فرکانس آن ها چک شود و در صورت نیاز کوک آن ها تنظیم شود . در پیانو 88 سیم وجود دارد که به هنگام کوک کردن باید تمام سیم ها کنترل شود ، بنا بر این زمان بسیاری برای انجام این کار باید گذاشته شود تا ساز استاندارد خود را حفظ کرده و برای آن مشکلات متعددی به وجود نیاید .

 اگر تمام دوره های کوک و رگلاژ پیانو به موقع انجام شوند و هم چنین به درستی صورت بگیرند ، عمر مفید پیانو شما حفظ خواهد شد و باید توجه کنید که عمر مفید این ساز صد سال می باشد ، در صورتی که اگر به کوک پیانو و رگلاژ پیانو خود اهمیتی نداده و دوره های آن را به موقع انجام ندهید ، از عمر مفید ساز خود می کاهید و آن را به پنج الی شش سال خواهید رساند .

 

 

 

رگلاژ پیانو و کوک پیانو چیست

رگلاژ و کوک پیانو مربوط به کنترل و تعمیر و بازدید قطعات مکانیکی ساز پیانو می باشد . زمانی که شما هر کلاویه پیانو را می فشارید ، پنجاه و هشت قطعه مکانیکی شروع به حرکت کرده تا صدای نت مورد نظر را به گوش برساند و هر کدام از این قطعات وظیفه خاص خود را دارند که دست به دست هم داده تا چکش ها به سیم های پیانو بر خورد کنند .

 

 

 

نکات مهم در کوک پیانو رگلاژ پیانو

1.         در رگلاژ پیانو و کوک پیانو حتی قطعات مکانیکی ساز نیز بازسازی خواهند شد و بنا بر این اگر ساز شما به بازسازی یا تعمیر نیاز دارد ، می توانید آن را رگلاژ کنید .

2.         عمل رگلاژ پیانو همانند کوک پیانو باید به دست استادان حرفه ایی در این زمینه صورت گیرد تا بتوانید از کیفیت آن و هم چنین انجام صحیح رگلاژ اطمینان حاصل کنید .

3.         لازم به ذکر است که اگر عمل رگلاژ پیانو و کوک پیانو را طبق دوره های خود انجام ندهید از عمر مفید ساز شما کاسته خواهد شد و ممکن است یه هنگام نواختن آن دچار معضل شوید .

4.         معمولا دوره های رگلاژ پیانو برای هر پیانو نرمال و سالم ، در سال یک مرتبه می باشد بنا بر این سعی کنید در طول سال به این موضوع توجه کنید .

برای اطلاعات بیشتر در امر کوک پیانو و رگلاژ پیانو به صفحه تماس با ما سایت البرز پیانو مراجعه کرده و با کارشناسان با تجربه در این زمینه مشورت نمایید .

 

فروش پیانو

فروش پیانو

فروش پیانو فروش پیانو قطعات و لوازم پیانو باید از مکان های معتبر انجام گیرد ، زیرا در این صورت است که می توان از کیفیت محصولات اطمینان حاصل کرد . در بسیاری از موارد ممکن است که برای پیانو شما مشکلاتی به وجود آمده باشد و برای تعمیر آن باید قطعات و لوازم پیانو را که دچار اشکال شده است ، تعویض نمایید که در این صورت باید قطعات و لوازم پیانو را با بهترین کیفیت ممکن تهیه کنید تا از عمر مفید پیانو شما  کاسته نشود و ساز شما سلامت خود را حفظ کند .

ساز پیانو یک ساز بسیار سنگین می باشد و از قطعات و لوازم بسیاری در ساخت آن استفاده شده است ، اگر پیانو خود را از مکان های معتبر و هم چنین بدون کارشناسی خرید ساز تهیه کنید ، ممکن است بعد از سال ها ساز شما با مشکلات بسیاری رو به رو شود و قطعات و لوازم آن نیز به تعمیر نیاز پیدا کند ، به همین دلیل بسیار مهم است که قبل از خرید ساز پیانو به صورت حتم کارشناسی خرید ساز را نیز انجام دهید تا از وقوع مشکلات احتمالی جلوگیری به عمل آورید .

 

فروش قطعات پیانو

 

 

فروش قطعات و  لوازم پیانو :

 

قطعات و لوازم پیانو به و صورت زیر می باشند :

قطعات و لوازم اصلی پیانو ( اجزای تشکیل دهنده پیانو )

لوازم جانبی پیانو ( لوازم مورد نیاز برای نواختن پیانو )

قطعات و لوازم پیانو ( لوازم اصلی پیانو )  به صورت کلی به دسته های زیر تقسیم بندی می شود :

1. سیم ها و پین های پیانو

سیم ها و پین های پیانو که از مهم ترین و جزئی تر قطعات و لوازم پیانو می باشد که در صورت بروز مشکل و خرابی و هم چنین با تشخیص کارشناس کوک پیانو ، این قطعات باید عوض شوند یا تعمیر گردند . خرید و فروش قطعات و لوازم پیانو مانند خرید سیم ها و پین های پیانو باید با بهترین کیفیت انجام شود و تشخیص کیفیت و مناسب بودن سیم ها و پین ها باید توسط افراد با تجربه در این زمینه انجام گیرد ، مانند کوکر های حرفه ایی که از تمام قسمت ها و جزئیات ساز آگاه هستند . لازم به ذکر است که دقت و ظرافت سیم ها و پین های پیانو بسیار بالا می باشد و در صورت کوچک ترین خرابی برای آن ها ساز و کار پیانو با مشکل رو به رو خواهد شد . 

 

2 . پدال های پیانو :

لازم به ذکر است که هر کدام از پدال های پیانو یک وظیفه مخصوص را بر عهده دارند و مانند سیم ها و پین های پیانو یکی از پر کاربرد ترین قطعات پیانو می باشد . گاهی اوقات ممکن است که این پدال ها با مشکل رو به رو شود و بر اساس نظر کارشناسان در این زمینه به تعمیر یا تعویض نیاز داشته باشد در این صورت باید برای خرید و فروش قطعات و لوازم پیانو اقدام کرده و آن ها را تهیه کنید ، برای مثال : یکی از پدال های پیانو که به دمپر ها اتصال دارد ( پدال سمت راست ) ، در برخی از اوقات ممکن است عمل کرد آن نا مطلوب باشد و بنا بر تشخیص

کارشناس حرفه ایی پیانو نیاز به تعویض داشته باشد که در این صورت به این مورد اقدام کرد .

 3 . کلاویه ها

کلاویه ها که همان کلید های پیانو می باشد و تعداد آن ها 88 عدد است . این کلید ها مستقیما به سیم های پیانو به واسطه چکش هایی متصل است . حال در صورت بروز مشکل ( مانند قطعات و لوازم دیگر پیانو ) می توان آن ها را تعویض کرد . لازم به ذکر است که این مشکلات ممکن است در قسمت چکش پیانو به وجود بیاید و تشخیص آن به واسطه افراد با تجربه و کارشناسان در این زمینه می باشد .

 

4 . بدنه

بدنه پیانو همان چهار چوب اصلی پیانو می باشد و با کیفیت ترین نوع چهار چوب ، چوب های بسیار محکم مانند چوب آبنوس است که البته امروزه از متریال دیگری نیز در ساخت بدنه پیانو استفاده می شود .

5 . اکشن

اکشن پیانو در واقع موتور اصلی پیانو است که از هزاران هزار قطعه تشکیل شده و  زمانی که شما پیانو را می نوازید و کلاویه ها را می فشارید ، تمامی قطعات دست به دست هم می دهند تا نت مربوطه را به گوش شما برسانند . در صورت خرابی در قطعات و لوازم پیانو مانند اکشن پیانو ، تعمیر آن باید به دست افراد بسیار با تجربه انجام گیرد تا از بروز مشکلات بیشتر برای پیانو جلوگیری به عمل آید . برای خرید و فروش قطعات و لوازم پیانو (  قطعات اکشن پیانو ) باید علاوه بر آن که به مکان های معتبر مراجعه می کنید ، با کوکر های حرفه ایی در این زمینه نیز مشورت کنید .

 

6 . ساند بورد ( SOUND_BOARD )

این صفحه باعث ایجاد نت های پیانو با فرکانس های مورد نظر می باشد و از اصل لرزش اجباری تبعیت می کند . مانند دیگر قطعات و لوازم پیانو ، در صورت ایجاد مشکل تشخیص آن به واسطه کوکر های حرفه ایی و افراد با تجربه امکان پذیر است .

لوازم جانبی پیانو برای نواختن پیانو بسیار اهمیت ویژه ایی دارد ، به دلیل آن که می توان با در اختیار داشتن آن ها بسیار راحت تر یک قطعه را نواخت ، برای مثال وجود مترنرم برای نواختن پیانو مخصوصا کسانی که به تازگی می خواهند این ساز را آموزش ببینند ، بسیار مهم و اساسی است . 

 

فروش لوازم پیانو

 

نکته :

خرید و فروش قطعات و لوازم پیانو ، براساس نوع پیانو مشخص می شود و قطعا فروش لوازم پیانو دیجیتال با پیانو آکوستیک بسیار متفاوت است ، این تفاوت در نوع لوازم و هم چنین قیمت آن می باشد . خرید و فروش قطعات پیانو برای کسانی که می خواهند ساز خود را تعمیرکرده یا یک ساز دست دوم تهیه کنند ، یک مبحث کاملا تخصصی می باشد ، زیرا پیانو سازی است که تشخیص سالم بودن قطعات و با کیفیت بودن آن ها بسیار سخت است و جز کارشناسان آن ، افراد دیگر نمی توانند این موارد را تشخیص دهند ، به همین دلیل بسیار تأکید شده که برای خرید و فروش قطعات و لوازم پیانو با کارشناسان مشورت کنید .

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان وب سایت البرز پیانو مشورت کنید .  

آموزش پیانو

آموزش پیانو

 یکی از مانند یادگیری ساز پیانو امری بسیار سخت و پیچیده می باشد ، بنا بر این باید برای

آموزش این ساز دلنشین و زیبا به استادان و نوازندگان حرفه ایی در این زمینه مراجعه کنید . در آموزش پیانو و یادگیری آن نت خوانی این ساز بسیار مهم است و هنر جویان گرامی باید به درستی کلاویه ها و نت های آن و هم چنین قرار گیری نت ها را به خوبی بشناسند .

چگونه آموزش پیانو ببینیم ؟

لازم به ذکر است که برای یاد گیری این ساز به تکرار و تمرین و وقت نیاز دارید به دلیل آن که پیانو مادر تمام ساز ها می باشد و ممکن است در ماه های اول آموزش پیانو شما را بسیار خسته کند ، بنا بر این پیشنهاد می شود که اگر به ساز پیانو علاقه دارید به یاد گیری آن اقدام کنید در غیر این صورت ممکن است یاد گیری این ساز برای شما امری طاقت فرسا شود .
در آموزش پیانو اولین قدم ، یادگیری نت ها و نحوه قرار گیری آن بر روی کلاویه های ساز می باشد ، باید بیان شود که پیانو 88 کلید دارد و هر کدام از این کلید ها نت مخصوص به خود را با صدا های زیر و بم دارد .

 

  

در ابتدا :

هر نت را با حروف انگلیسی مربوط به آن نمایش می دهیم :

  • دو ( DO=C )
  • ر ( RE=D )
  • می ( MI=E )
  • فا ( FA=F )
  • سل ( SOL=G )
  • لا ( LA=A )
  • سی ( SI=B )

حال برای آن که بتوان راحت تر مکان هر نت را بر روی کلاویه درک کرد و آن را یاد گرفت ، بهتر است که با یک کلید و مفهومی به نام دو میانی آشنا شوید . برای یافتن دو میانی بهتر دقیقا میانه ساز را در نظر بگیرید ، حال چند کلید به سمت چپ نشان دهنده دو میانی می باشد ، برای درک دقیق تر این موضوع بهتر است که در ابتدا به نحوه قرار گیری کلید  دو در ساز دقت کنید و این موضوع در آموزش مقدماتی و اولیه پیانو بسیار مهم است ، که در زیر عنوان شده است :

 


 

 

قرار گیری کلید دو بر روی کلاویه :

بر روی ساز پیانو 36 کلید سیاه وجود دارد که به صورت دو به دو ، سه به سه در کنار یک دیگر قرار گرفته اند ، حال اگر به کلید هایی که به صورت دو به دو هستند توجه کنید ، نت دو ( DO=C ) قبل از کلید هایی که به صورت دو به دو مشکی هستند ، قرار دارد و به همین روال می توان به راحتی نت هایی دیگر را در ذهنتان به خاطر بسپارید . این الگو به شما کمک خواهد کرد که چگونه نت های مربوطه را بر روی ساز تشخیص دهید ، البته شایان به ذکر است که این موضوع به تکرار و تمرین فراوان نیاز دارد تا شما به هنگام نواختن پیانو بتوانید به راحتی جای نت ها را تشخیص دهید . در آموزش پیانو به صورت مقدماتی باید بتوانید تمامی کلید ها را بشناسید و بدانید که هر نت در کدام قسمت قرار گرفته است .
نت هایی که در پیانو قرار گرفته اند ، هر چه به سمت راست پیانو توجه کرده و کلاویه ها را لمس کنید خواهید دید که صدای زیر تری دارد و هرچه به سمت چپ پیانو نگاه کنید متوجه خواهید شد که صدای بم تری ایجاد می کند . حال برای تمامی هفت نتی که وجود دارد صدا های بم تا صدا های زیر را شامل خواهد شد .

قوی شدن انگشتان برای نواختن پیانو :

داشتن انگشتانی قوی برای نواختن پیانو یک اصل مهم می باشد و در آموزش پیانو نکات مربوط به آن به هنر جویان آموزش داده می شود . نحوه قرار گرفتن دست ها بر روی پیانو بسیار حائز اهمیت است به دلیل آن که نوازندگان غیر حرفه ایی هیچ گاه پشت ساز نبوده اند و از قرار گیری دستانشان بر روی ساز ممکن است اطلاعی نداشته باشند ، بنا بر این در آموزش پیانو انجام تمرین هایی برای قوی شدن دست ها بسیار مهم و اساسی می باشد .


 

 

نکته بسیار مهم در اجرای موسیقی :

لازم به ذکر است که در آموزش پیانو تکنیک خواندن و اجرای موسیقی بسیار مهم است ، به دلیل آن که سبب می شود به صورت آگاهانه در فضای نت ها و موسیقی قرار بگیرید و بتوانید نت های بعدی را به خوبی پیش بینی کنید . این موضوع برای آموزش پیانو بسیار مهم است و با رعایت آن می توانید بسیار راحت تر و سریع تر قطعه مورد نظر را بنوازید .
نکته بسیار مهم دیگر در آموزش پیانو به صورت مقدماتی این است که بتوانید هر قطعه را بخش بندی کرده و بخش های مختلف آن را به صورت آهسته یاد بگیرید و هرگز در آموزش مقدماتی پیانو سعی نکنید قطعه را به سرعت بنوازید به دلیل آن که بتوانید با ساز خود ارتباط بر قرار کرده و هم چنین به خوبی درس ها فرا گیرید . بعد از آن که تمامی نکات مربوط به آموزش پیانو به صورت مقدماتی را فرا گرفتید ( نحوه نت خوانی ، نوع نشستن پشت پیانو ، نحوه قرار گیری دست ها بر روی پیانو و نواختن ابتدایی پیانو ... ) ، می توانید به آموزش پیانو به صورت پیشرفته بپردازید و قطعه های سنگین تری را آموزش دیده و اجرا نمایید . در آموزش پیانو و یاد گیری آن ، به خاطر سپردن نت ها و تمرین اجرای آن ها بسیار مهم است . شما باید قدرت تحلیل خود را با تمرین و تکرار و با استفاده از هوش و ذکاوت خود بالا ببرید ، علاوه بر این که تمرینات فیزیکی برای تقویت عضلات دستتان انجام می دهید ، نباید از نت ها غافل شوید و هم چنین باید سعی کنید که در آموزش پیانو تکنیک ها را از مدرس خود بیاموزید . برای آموزش پیانو باید از مدرسان حرفه ایی و با تجربه در این زمینه یاری بگیرید و با آن ها مشورت نمایید .
برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه اصلی وب سایت البرز پیانو مراجعه کنید .

 

دستگاه تصفیه آب و فاضلاب

دستگاه تصفیه آب و فاضلاب

تصفیه شیمیایی فاضلاب چیست؟

 

به حذف مواد آلی قوی ، ذرات کلوئیدی و آلاینده های موجود در فاضلاب های صنعتی و بهداشتی که با روش های لجن فعال و بیولوژیکی متعدد قابل حذف نمی باشند ، اصطلاحا تصفیه فاضلاب به روش شیمیایی گفته می شود .با توجه به نوع فاضلاب و مواد آلاینده موجود در آنها و همچنین کیفیت خروجی تصفیه خانه ها از روش های مختلفی برای تصفیه شیمیایی فاضلاب استفاده می شود.به طوری که در برخی از شرایط تنها با لخته سازی ذرات چربی و کل.ئیدی می توان فاضلاب را به کیفیت مطلوب رساند و در برخی به سایر روش ها و فرآیندها از قبیل خنثی سازی ، اکسداسیون و شناور سازی و ....نیز خواهد بود. مشاهده این مطلب :دستگاه تصفیه آب وفاضلاب

کاربرد روش های شیمیایی در تصفیه فاضلاب:

روش های شیمیایی تصفیه فاضلاب همگی در یک تصفیه خانه مورد استفاده قرار نمی گیرند، بلکه بسته به نوع پساب مورد نیاز خروجی و کیفیت فاضلاب ورودی یک یا چند مورد در کنار هم استفاده می شوند ، در حالت کلی نتایج زیر از تصفیه شیمیایی فاضلاب حاصل می شود:

1-حذف مواد آلی قوی

2-کنترل بو فاضلاب

3-حذف فلزات سنگین

4-حذف BOD و COD

5-کنترل PH فاضلاب مشاهده این مطلب :دستگاه تصفیه فاضلاب

معایب استفاده از روش های شیمیایی تصفیه فاضلاب

برخلاف روش های فیزیکی و بیولوژیکی تصفیه فاضلاب ، استفاده از روش های شیمیایی تصفیه همچون فرآیند انعقاد شیمیایی و کلر زنی در فرآیند ضد عفونی و گندزدایی منجر به افزایش TDS پساب  می دهد .این مسئله می تواند در واحدهای پس از واحد تصفیه شیمیایی مشکل ساز باشد.البته لازم به ذکر است در مواردی که تصفیه فاضلاب مستلزم رعایت محدودیت های وجود مواد مغذی و شیمیایی باشد استفاده از فرآیندهای شیمیایی اجتناب نا پذیر است.

روش های شیمیایی تصفیه فاضلاب

1-انعقاد و لخته سازی شیمیایی:

در فاضلاب ها معمولا ذرات کلوئیدی وجود دارند که دارای بار الکتریکی منفی می باشند، این امر باعث می شود که در واحد ته نشینی فاضلاب این ذرات ته نشین نشوند و تشکیل لخته ندهند و عمل ته نشینی را با مشکل روبه رو می سازند .به همین دلیل با استفاده از مواد شیمیایی منعقد کننده از بار منفی ذرات کلوئیدی کاسته شده و تشکیل لخته داده و عمل ته نشینی صورت می گیرد.

2- ترسیب شیمیایی

یکی از روش های شیمیایی تصفیه فاضلاب برای جداسازی ذرات معلق و هر گونه ماده دیگری که کیفیت پساب را تحت تاثیر قرار می دهد روش ترسیب شیمیایی است و برای داشتن خروجی پساب زلال و با کیفیت بهتر از مواد شیمیایی جهت ترسیب شدن مواد و نه نشینی مواد معلق استفاده می شود.

اکسیداسیون شیمیایی

این روش در تصفیه آب وفاضلاب کاربرد دارد.در این روش معمولا نوعی از ترکیبات اکسیژن خالص را به آب یا فاضلاب اضافه می کنند، این مواد در آب ایجاد رادیکالهای هیدروکسیل می کنند که برای از بین بردن آلودگی های آبی بسیار موثر می باشند.اکسداسیون شیمیایی به دو روش کلاسیک و پیشرفته انجام می شود.

4- تنظیم PH

اگر فرآیندهای تصفیه فاضلاب به خصوص فرآیندهای شیمیایی در PH خاصی می توانند انجام شود، اگر در فاضلاب نوسان PH ایجاد شود باید با استفاده از مواد شیمیایی مخصوص PH را متناسب با فرآیند مورد نظر تنظیم نمود.گاهی ممکن است در فرآیندی نیاز باشد PH محیط را اسیدی یا قلیایی کنیم تا عمل تصفیه بهتر انجام شود.بنابراین در چنین شرایطی باید از مواد شیمیایی استفاده کنیم.بنابراین برای تنظیم PH و یا خنثی سازی فاضلاب از مواد شیمیایی مختلف و مخصوص متناسب با کیفیت فاضلاب استفاده می شود.

5- تبادل یونی

ممکن است در آب یون های فلزات مختلف وجود داشته باشد که باعث سختی آب و ضرر برای مصرف کننده شود.به همین خاطر باید یون های مضر در بخش تصفیه پیشرفته از آب جدا شوند.تبادل یونی روشی برگشت پذیر بین آنیون و کاتیون های موجود در فاز مایع و آنیون ها و کاتیون های فاز جامد می باشد.بدون اینکه در ساختار رزین تغییری ایجاد شود ، یون های موجود در آب حذف خواهند شد.

6- شناور سازی شیمیایی

در این روش برای شناور شدن مواد در فاضلاب با افزودن مواد شیمیایی حباب های هوا به ذرات موجود در فاضلاب بهتر می چسبند و این امر باعث می شوند وزن مخصوص آنها کمتر شود و به همین جهت بر روی سطح فاضلاب شناور شوند. جهت خرید و مشاوره رایگان درباره دستگاههای تصفیه آب وفاضلاب می توانید با شماره های 09121313433 و 02636210360 با کارشناسان شرکت آبکو تماس حاصل نمایید.

 

دستگاه آبساز دارویی

دستگاه آبساز دارویی

آب مصرفی در صنایع داروسازی باید از نظر میکروبی و شیمیایی دارای ویژگی هایی باشد تا مورد تائید استانداردهای داروئی قرارگرفته و قابل استفاده در فرآیندهای تولید باشد. از مهمترین شاخص های کیفی آب داروئی ، میزان عوامل میکروبی و بیولوژیکی می باشد بر این اساس انتخاب یک روش ضد عفونی موثر یکی از اساسی ترین اصول در طراحی یک تصفیه آب داروئی می باشد.در سیستم های تولید آب خالص ، آب را می توان در دمای بالاتر از 70 درجه یا کمتر از 10 درجه نگهداری نمود ولی نگهداری آب در دمای محیطی می تواند باعث افزایش احتمال آلودگی میکروبی آب شود ، تحت این شرایط استفاده از مواد ضد عفونی کننده جهت کنترل یا کاهش بار میکروبی آب ضروری می باشد.بعضی از آنها مانند کلر ، ازن و پراکسید هیدروژن به دلیل ایمن بودن و عدم ایجاد تغییرات نا مطلوب در آب بیشترین کاربرد را دارند.

مشاهده این مطلب :دستگاه اسمز معکوس

 

دستگاه آبساز دارویی

از آنجا که برروی آب خام هیچ گونه فرآیند تصفیه یا میکروب زدایی انجام نشده و برای شرب انسانی قابل استفاده و ایمن نیست ، باید یکسری عملیات صاف سازی و زلال سازی بر روی آن انجام شود تا برای آبسازی در دارو سازی بکار رود اصطلاحا به این روش ، تصفیه فیزیکی یا مقدماتی می گویند. در واقع از آب خام قبل از آنکه برای مصارف شرب یا دارو سازی استفاده کنند ابتدا ذرات درشت یا معلق آن را جدا سازی و با توجه به کاربرد آن ، اقدام به انجام مراحل بیشتر از لحاظ تصفیه شیمیایی می کنند.

مشاهده این مطلب :دستگاه آب شیرین کن

 

انواع آب در صنعت داروسازی :

برای بدست آوردن آب در صنعت دارو سازی انواع مختلفی آب وجود دارد که عبارتند از آب خالص ، آب فوق خالص ، آب برای تزریق و بخار آب تمیز

هرکدام از این آبها کاربردهای متفاوتی دارند که در صنایع داروسازی و پزشکی به کار می روند.یکی از این روش ها ، تبدیل آب به بخار است که اکثرا در صنایع داروسازی و پزشکی برای استریل و ضد عفونی کردن لوازم و تجهیزات پزشکی و اتاق عمل استفاده می کنند.این آب باید از نظر میکروبی و شیمیایی دارای ویژگی های متفاوتی نسبت به سایر مصارف آب در صنایع باشد تا مورد تائید سازمان های جهانی اروپایی و آمریکایی قرار بگیرد.مساله مهمی که باید در تولید این گونه آبها در نظر گرفت ، نگهداری آب ذخیره شده در دماهای بخصوصی است که باید برای اینکار دمای بالاتر از 70 درجه سانتیگراد یا 10 الی 20 درجه سانتیگراد نگهداری شود. به این آب اصطلاحا WFI یا waewr for که به فارسی به آن آب تزریق می گویند.

 

نحوه تصفیه آب قابل تزریق:

آب تغذیه پروسه های پیش تصفیه لازم را طی می کند و بعد از آماده سازی در مرحله بعدی خود وارد سیستم اسمز معکوس (RO) یا سیستم های تصفیه و ضد عفونی تکمیلی مانند اولترافیلتراسیون (UF) ، سیستم Mixbed Rezin و ازن ، نور ماوراء بنفش (UV) دی گازور EDI می گردد تا آب مورد نیاز صنایع داروسازی WFI مطابق با استانداردهای USP را تامین می نماید ، آب خروجی باید تمام مشخصه های شیمیایی آب کاملا خالص را به علاوه مشخصه های اندونوکسین باکتریایی را داشته باشد.پس از آنکه آب مراحل پیش تصفیه و حذف کدورات و ذرات معلق و کاهش سختی آب از لحاظ آنیون ها و کاتیون ها را طی نمود ، وارد سیستم اسمز معکوس یا RO می شود و آب خروجی از این دستگاه به عنوان آب PW یا آب تصفیه برای شستن لوازم پزشکی یا استفاده های غیر حساس مورد استفاده قرار می گیرد .در مرحله بعدی ، آب PW وارد سیستم اسمز معکوس دیگری می شود تا مقدار TDS آب برای حصول آب WFI به شدت کاهش یابد.وتبدیل به آب فوق خالص گردد.به این دستگاه یا این روش اصطلاحا دوبل RO گفته می شود که به این معنی است که آب از دو مرحله غشاء ممبران عبور می کند تا به درجه ای از خلوص برسد که بتواند وارد دستگاه EDI یا الکترودیالیز شود.دستگاه EDI برای کاهش سختی بر اساس واحد میکروزیمنس استفاده می شود و رزین های داخل آن پس از اشباع شدن به وسیله جریان الکتریکی دوباره احیا می شوند تا برای استفاده در پروسه آبسازی در دارو سازی مورد استفاده قرار بگیرد . پس از مراحل ضد عفونی توسط اشعه ماوراء بنفش یا UV آب به داخل بویلر تا تانک بخار هدایت شده و بخار حاصله در مخزن استیل که از قبل صیقل داده شده یا اصطلاحا مکانیکال پولیش شده وارد و تجمع می کند. اگر آب WFI را به بخار تبدیل کنیم دو محصول از آن بدست  می آید یکی بخار تمیز یا PS است که آن را باید در محفظه ای استیل ذخیره کرد تا برای ضد عفونی تجهیزات بیمارستان و اتاق عمل از آن استفاده کنند و دومی تبدیل بخار به آب که به آن آب WFI برای تولید داروئی و تزریقی یا دارو سازی و سرم سازی استفاده می شود.